Smích a Vánoce k sobě patří I.

Češi obecně patří spíše k permanentním reptalům, ale přesto existují statistické důkazy, že to s námi není tak špatné. Přináší je například výzkum společnosti T-Mobile realizovaný agenturou g82, jehož cílem bylo získat odpovědi na otázky týkající se radosti a smíchu, a to především ve spojení s blížícími se Vánocemi.

Vánoce trávíme s rodinou a těšíme se na ně, i když nás stresují

Přes všechen shon a hektické pobíhání po obchodech se přece jen dokážeme o Vánocích zastavit a vytvořit si atmosféru klidu a pohody v rodinném kruhu. Vždyť právě slova jako pohoda, rodina, stromeček, dárky, cukroví, sníh jsou těmi, které nejčastěji s tímto významným svátkem spojujeme, a proč se na něj velká většina z nás (80 %) těší. Ovšem je třeba přiznat, že loni to bylo ještě o 6 % víc. Ze svátků se radují spíše ženy a lidé ve věku 30-45 let, ale také (možná až s překvapivě velkým rozdílem) ti z nás, kteří se smějí alespoň jednou denně (89 %, oproti 71 % těch, kteří se smějí méně často).

Nepřekvapí, že naprostá většina tráví svátky se svou rodinou (93 %), ovšem existují 2 % lidí, kteří Vánoce tráví zcela sami. Jedno procento lidí Vánoce vůbec neslaví.

Slova, jež nás nejčastěji napadnou ve spojení s Vánocemi, patří neoriginálně pohoda, rodina, stromeček, dárky, cukroví, sníh. K Vánocům patří také úsměv, smích, radost a štěstí. Vánoce ovšem nevyvolávají pouze pozitivní dojmy. Nezřídka si v souvislosti s Vánocemi asociujeme stres, komerci, nákupy. Jak je typické pro českou ateistickou společnost, málokdo si vybaví primárně náboženství či křesťanské svátky.

Ve spojení s Vánoci se každý těšíme na něco trochu jiného, nicméně některé věci se objevují znovu a znovu: klid a sváteční atmosféra či rozzářená očka dětí. Často se těšíme prostě na Ježíška nebo na volno, vánoční klid a pohodu, pokud možno žádný stres. K nejsilnějším důvodům, proč se plných 20 % z nás obrací ke svátkům klidu a míru spíše zády, je komerční charakter těchto svátků („vytratilo se kouzlo Vánoc, společnost se stala komerční a Vánoce se staly tvrdým byznysem“), stres a zbytečné výdaje („spousta zbytečných peněz, moc jídla, které se ani nesní, bláznivé honění“).

Dárky? Poukaz na dovolenou vede!

Mohlo by Vás zajímat:  Eva Karasová manažerkou CSR společnosti T-Mobile

V pomyslné soutěži o dárek s „největším úsměvem“ se mezi šestnácti „adepty“ umístil na prvním místě poukaz na dovolenou (32 %), který by preferovaly zejména ženy, následují knihy (29 %), dárky vlastní výroby (26 %), hotovost (23 %), ale také mobilní telefon (19 %).  Poukaz na dovolenou, knihy a vlastnoručně vyrobené dárky jsou ty, které na naší tváři nejčastěji vyvolají spokojený úsměv a opravdu nás potěší (i když to lze spíš považovat za milosrdnou lež). Mobil je z tohoto pohledu pátým v pořadí, u osob ve věku 26-45 let dokonce třetím. Prakticky pro všechny typy dárků platí, že častěji potěší mladé lidi ve věku 15-29 let.

Mobilní Vánoce: chci vyhrát telefon a rozesměje mě kampaň T-Mobile

Přestože je velká část z nás s mobilním telefonem spokojena (84 %), plných 45 % by si nový přístroj pod stromeček přálo. Zároveň by 84 % lidí potěšilo, kdyby jim operátor, jehož využívají, dal k Vánocům možnost jej vyhrát. Mobilů patrně není nikdy dost, neboť tento údaj je shodný jak ve skupině těch, kteří se svým mobilem spokojení jsou, tak těch nespokojených.

Vánoční nabídky mobilních operátorů sleduje o něco více než třetina z nás (38 %) a více než polovině
(55 %) se vánoční reklamy operátorů líbí. Současné kampaně rozesmály čtvrtinu respondentů, nejčastěji pak spot T-Mobile (50 % z těch, které některá z reklam rozesmála).

Polovina dotázaných souhlasí s tím, že k některému z operátorů se v současnosti hodí slovo „radost“. Z této skupiny dobře naladěných si radost spojuje opět s T-Mobile plných 43 % (VF 33 %, TO2 24 %). Platí však, že v tomto ohledu „nadržují“ většinou „svému“ operátorovi.

Pokračování příště.

O výzkumu

Kvantitativní výzkum, který proběhl v polovině listopadu 2009, pro T-Mobile realizovala agentura g82 metodou řízených rozhovorů v domácnostech pomocí počítače. Bylo dotázáno 397 rezidenčních uživatelů mobilních telefonů ve věku
16-59 let. Jednalo se o uživatele všech českých mobilních operátorů. Data byla vážena na základě celkové penetrace využívání mobilních operátorů. Výzkum byl rozdělen do tří částí – Vánoce: jak se lidé těší, co je potěší a vyvolá úsměv na jejich tváři, Smích: jak často a čemu se lidé zasmějí a Telefon a reklama: sledování vánoční nabídky operátorů, který operátor je spojen se slovem „radost“.

Mohlo by Vás zajímat:  T-Mobile uvádí internet s rychlostí 42 Mbit/s