- Téměř 5,4 milionu mobilních zákazníků, z toho 54,8 % s tarifem
- Spotřeba telekomunikačních služeb roste, nejvíce v oblasti dat
Ani druhé čtvrtletí letošního roku nepřineslo významnou změnu v trendech ovlivňujících český telekomunikační trh: zatímco spotřeba telekomunikačních služeb – zejména v oblasti mobilních dat – rostla, ceny a s nimi i příjmy operátorů se snižovaly. T-Mobile se nadále zaměřoval především na rozvoj datových služeb a mj. zdvojnásobil rychlost 3G sítě; přinesl však i řadu nových tarifních nabídek. Zatímco počet uživatelů mobilních služeb dlouhodobě osciluje kolem hranice 5,4 milionu, s nadále rostoucím podílem tarifních zákazníků, zákaznická základna v segmentu pevných služeb se meziročně zvýšila na 105 tisíc přístupů. Finanční ukazatele ve srovnání s prvními šesti měsíci loňského roku poklesly, zatímco spotřeba služeb významně stoupá. Například objem přenesených dat se meziročně zdvojnásobil.
„Jsme rádi, že jsme i v podmínkách stagnujícího trhu dokázali dosáhnout takto dobrých výsledků,“ říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile, a dodává: „Pozitivním signálem je razantně rostoucí zájem zákazníků o naše mobilní datové služby i o služby pevných linek.“
Zákazníci
K 30. 6. 2012 T-Mobile obsluhoval necelých 5,4 milionu zákazníků mobilních služeb, přičemž téměř 55 % (2,9 milionu) tvořili uživatelé tarifní. Předplacenou kartu Twist využívalo ke konci prvního čtvrtletí 2,4 milionu zákazníků. Měsíční churn (tj. počet zákazníků, kteří přestali používat služby operátora) se dále snížil na 1,2 %.
Počet přístupů přes pevné připojení (hlas a data) vzrostl o 18 % na 105 tisíc.
V prvních šesti měsících letošního roku zákazníci mobilní sítě T-Mobile měsíčně provolali v průměru 133 minut, což představuje oproti loňskému roku o 6,4 % více. Nárůst spotřeby se projevil ve všech oblastech, tedy jak provolaných minutách, tak počtu SMS, ovšem zdaleka nejvíce se zvýšil objem přenesených dat – ten se meziročně téměř zdvojnásobil a dosáhl přibližně 1 452 terabytů.
´000 | 1. pol. 2011 | 1. pol. 2012 | Změna meziročně |
Počet zákazníků – mobilní služby | 5 425 | 5 377 | -0,9 % |
Tarifní zákazníci | 2 823 | 2 949 | 4,5 % |
Twist zákazníci | 2 602 | 2 428 | -6,7 % |
Noví zákazníci | -42 | -4 | n/a |
Tarifní zákazníci | 52 | 76 | 46,2 % |
Twist zákazníci | -94 | -80 | n/a |
Průměrný měsíční churn – mobilní služby | 1,3 % | 1,2 % | -0,1 p. b. |
Tarifní zákazníci | 0,5 % | 0,4 % | -0,1 p. b. |
Finanční výsledky
Ve finančních výsledcích T-Mobile se silně odrážejí dva výrazné faktory: ceny telekomunikačních služeb a tím i příjmy z nich dlouhodobě klesají, což musí operátoři kompenzovat tlakem na efektivitu.
V prvním pololetí společnost vykázala celkové tržby za fixní i mobilní služby ve výši 12,9 miliardy Kč, přičemž tržby z mobilních služeb dosáhly téměř 11,7 miliardy Kč. Měsíčně zákazníci utratili za mobilní služby v průměru 363 Kč, což je o 4,7 % méně než vloni. Růst využívání dat se promítl v podílu nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb, který meziročně stoupl o tři procentní body na rekordních 27 %.
v Kč | 1. pol. 2011 | 1. pol. 2012 | Změna meziročně |
Celkové tržby (mil.) – integrované | 13 396 | 12 926 | -3,5 % |
Tržby ze služeb (mil.) – mobilní služby | 12 436 | 11 668 | -6,2 % |
Upravený ukazatel EBITDA (mil.) (integr. služby) | 6 697 | 6 029 | -10,0 % |
Upravená EBITDA marže (celkové tržby) | 50,0 % | 46,6 % | -3,4 p. b. |
ARPU – mobilní služby | 381 | 363 | -4,7 % |
Tarifní zákazníci | 589 | 540 | -8,3 % |
Twist | 153 | 145 | -5,2 % |
Podíl nehlasových služeb na ARPU | 24 % | 27 % | 3 p. b. |
Informace o dalších aktivitách T-Mobile v prvních šesti měsících letošního roku můžete najít zde.