- Rok rychlých dat a pokračujícího tlaku na efektivitu
- Více služeb za méně peněz
- Nárůst počtu zákazníků, nižší churn
Rok 2012 lze bez nadsázky nazvat rokem rychlých dat. T-Mobile rozšiřoval a zrychloval svou 3G síť, která z nezávislých hodnocení dlouhodobě vychází jako nejrychlejší. Operátor dále otestoval a pilotně nasadil LTE technologii a zrychlil i pevné připojení. V jeho nabídce přibyly výhodné tarify kombinující hlas i data, operátor nabízel vysoce dotované chytré telefony. Stranou rozvoje nezůstala ani oblast ICT služeb. Počet zákazníků T-Mobile se meziročně zvýšil o 117 tisíc (2,2 %) na téměř 5,5 milionu, z nichž téměř 56 % tvoří zákazníci tarifní. Spotřeba telekomunikačních služeb se opět zvýšila, přičemž průměrná útrata na zákazníka výrazně klesla.
„Vývoj v roce 2012 jasně prokázal, že k dosažení uspokojivých výsledků musíme soustředit veškeré naše síly na to, co je pro zákazníky relevantní, a pokračovat v hledání nových příležitostí,“ říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile, a dodává: „Telekomunikační trh se neustále proměňuje a operátoři musí být velice pružní, aby uspěli. Věřím, že T-Mobile takový bude.“
Zákazníci
K 31. 12. 2012 T-Mobile obsluhoval necelých 5,5 milionu zákazníků mobilních služeb, přičemž meziročně si na konto připsal 117 000 nových zákazníků, a to především v segmentu tarifních zákazníků. Předplacenou kartu Twist využívalo 2,4 milionu zákazníků. Měsíční churn (tj. počet zákazníků, kteří přestali používat služby operátora) se meziročně snížil na 1,1 %.
v tisících | 31. 12. 2011 | 31. 12. 2012 | Změna meziročně (zaokrouhleno) |
Počet zákazníků – mobilní služby | 5 381 | 5 498 | 2,2 % |
Tarifní zákazníci | 2 872 | 3 072 | 7,0 % |
Twist zákazníci | 2 509 | 2 426 | -3,3 % |
Noví zákazníci | -86 | 117 | n/a |
Tarifní zákazníci | 101 | 199 | 97,0 % |
Twist zákazníci | -188 | -83 | n/a |
Průměrný měsíční churn – mobilní služby | 1,3 % | 1,1 % | -0,2 p. b. |
Tarifní zákazníci | 0,5 % | 0,4 % | -0,1 p. b. |
V roce 2012 zákazníci mobilní sítě T-Mobile měsíčně provolali v průměru 133 minut, což představuje oproti loňskému roku o 5,6 % více. Celkový nárůst spotřeby se projevil ve všech oblastech, tedy jak v provolaných minutách, tak v počtu SMS, ovšem zdaleka nejvíce se zvýšil objem přenesených dat – ten se meziročně více než zdvojnásobil a dosáhl přibližně 3 500 terabytů.
Finanční výsledky
I přes fakt, že ceny telekomunikačních služeb při rostoucí spotřebě reálně klesají, se T-Mobile podařilo dosáhnout uspokojivých finančních výsledků. Úspěšná marketingová strategie operátora společně se silným tlakem na efektivitu veškerých činností měla pozitivní vliv na vývoj ukazatele EBITDA.
Celkové tržby za fixní i mobilní služby dosáhly cca 26,3 miliardy Kč, přičemž tržby z mobilních služeb činily 23,5 miliardy Kč. Měsíčně zákazníci utratili za mobilní služby v průměru 362 Kč, což je o 4,7 % méně než vloni. Růst využívání dat se promítl v podílu nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb, který meziročně stoupl o dva procentní body na rekordních 27 %.
v Kč | 31. 12. 2011 | 31. 12. 2012 | Změna meziročně (zaokrouhleno) |
Celkové tržby (mil.) | 26 836 | 26 254 | -2,2 % |
Tržby ze služeb (mil.) – mobilní služby | 24 727 | 23 498 | -5,0 % |
EBITDA (mil.) (integr. služby) | 12 510 | 12 203 | -2,5 % |
EBITDA marže (EBITDA/celkové tržby) | 46,6 % | 46,5 % | -0,1 p. b. |
ARPU – mobilní služby | 380 | 362 | -4,7 % |
Tarifní zákazníci | 584 | 538 | -7,9 % |
Twist zákazníci | 151 | 143 | -5,3 % |
Podíl nehlas. služeb na ARPU – mobilní služby | 25 % | 27 % | 2 p. b. |
Informace o dalších aktivitách T-Mobile v roce 2012 můžete najít zde.