Předražené neomezené volání, aneb vybíráme mobilní tarif chytře!

Relativně nedávno rozvířila vody českého mobilního trhu nabídka „neomezeného volání“ za vysoký paušální poplatek, kterou se stávající operátoři rozhodli nutit všem uživatelům bez rozdílu věku, povolání, pohlaví či váhy. A to vše navzdory tomu, že podle statistik Českého telekomunikačního úřadu provolal v roce 2012 průměrný český uživatel měsíčně pouze 100 minut a poslal 46 zpráv SMS. Že nepatříte mezi průměr? A víte to jistě, anebo se jen necháváte unášet reklamní masáží?

Podle oficiálních statistik Českého telekomunikačního úřadu provolal průměrný český uživatel v roce 2012 měsíčně 100 minut a poslal 46 zpráv SMS. Už jen v kontextu těchto informací je nabídka tzv. neomezených tarifů jasně nevýhodná. Když si k tomu navíc připočtete nutnost uzavřít smlouvu na dobu určitou, která trvá i dva roky, často se automaticky prodlužuje na další léta a je těžké či takřka nemožné se z ní vyvázat, máte jasný recept na pořádné problémy.

Ačkoli se vždy najdou lidé, kteří se řadí do extrémů dané statistiky (a ti jsou na internetu obvykle slyšet nejvíce a vytvářejí tak mylný dojem většinového názoru), ve výsledku je zřejmé, že běžní mobilní operátoři tyto statistiky velice dobře znají a jednoduše útočí na jeden z nejpřirozenějších lidských pudů – tedy chamtivost – a počítají s tím, že jim na to většina uživatelů skočí. Při výběru tarifu je však potřeba být opatrný a znát své potřeby i limity. Cokoli, co vám někdo nabídne jako neomezené, se nakonec vždy ukáže jako poněkud pochybné a s určitým háčkem (a to nejen v oblasti mobilních služeb, ale také v případě bankovnictví a neomezených výběrů z bankomatů, web hostingu a neomezených gigabajtů k uložení dat, prodeje automobilů s neomezenou zárukou a podobně).

Všichni lidé však nejsou ani zdaleka hloupí a tudíž ne každý těmto laciným trikům podlehne. Pokud jste se nenechali nachytat, určitě váš zajímá, zda vůbec máte z čeho vybírat? Existují naštěstí poskytovatelé mobilních služeb, kteří potřebu běžného reálného volání ve své nabídce zohledňují. Vzali jsme si k porovnání stávající operátory a zahrnuli mezi ně též nově vzniklé operátory virtuální .

Mohlo by Vás zajímat:  Mobilní datové paušály – neplaťte víc, než využijete

Výsledky porovnání naleznete níže (údaje platné k 06/2013, srovnání dle zdrojů časopisu dTest).

Celková měsíční cena za provolaných 100 minut a odeslaných 50 zpráv SMS

Mobilní operátor Název tarifu Cena za měsíc
99mobile Tarif Občas si brnknu
(bez úvazku)
179 Kč
GoMobil Tarif 100 198 Kč
O2 O2 Start (tarif se závazkem na 24 měsíců) 365 Kč

Zdroj: Dtest.cz, přehled tarifů, 06/2013

Jasným favoritem se v tomto srovnání stal relativní nováček – virtuální mobilní operátor 99mobile. Za 179 Kč měsíčně. Navíc za volání do vlastní sítě u něj zaplatíte pouze 0,49 Kč za minutu a do všech ostatních sítí 1,49 Kč za minutu, což je v danou chvíli nejlevnější nabídka na trhu.

A kdo vychází nejlépe, pokud provoláte dvojnásobek, oproti výše uvedenému průměrnému českému uživateli? I na to jsme se v našem srovnání podívali:

Měsíční cena za provolaných 200 minut a odeslaných 100 zpráv SMS

Mobilní operátor Název tarifu Cena za měsíc
99mobile Tarif Mluvím (bez úvazku) 398 Kč
T-Mobile S námi 590 472 Kč
GoMobil Tarif 200 480 Kč

Zdroj: Dtest.cz, přehled tarifů, 06/2013

A jak je to v případě, že provoláte trojnásobek oproti průměrnému českému uživateli?

Měsíční cena za provolaných 300 minut a odeslaných 150 zpráv SMS

Mobilní operátor Název tarifu Cena za měsíc
99mobile Tarif Mluvím (bez úvazku) 622 Kč
GoMobil Tarif 200 671 Kč
Vodafone Red (se závazkem) 699 Kč

Zdroj: Dtest.cz, přehled tarifů, 06/2013

Z uvedeného je patrné, že ani pokud patříte mezi volající, kteří protelefonují měsíčně dvojnásobek či dokonce trojnásobek toho, co průměrný český uživatel, neomezený tarif se vám v žádném případě nevyplatí. Virtuální operátor 99mobile je jasně nejlevnější volbou, která by neměla uniknout vaší pozornosti, pokud zvažujete přechod k jinému operátorovi.

Mohlo by Vás zajímat:  Mobilní operátor 99mobile šlape jako hodinky také díky sofistikovanému softwaru

Proč jsou neomezené služby špatným reklamním tahem?

Drtivá většina služeb už z principu nemůže být neomezená. Někteří poskytovatelé spoléhají na to, že uživatel nemůže víc než určité množství fyzicky využít (např. stravování stylem „sněz, co dokážeš“ za paušální sazbu, vstupy do saunových center/aquaparků, permanentky do posiloven apod.), ale jinde to tak snadné není. Typicky právě v případě mobilního volání, posílání zpráv SMS či datových služeb. Síť operátora, který by umožnil skutečně neomezené volání a datování všem, by brzy přestala být náležitě spolehlivá.

Proto poskytovatel, který nabízí reálné ceny za reálné množství služeb, má daleko pravděpodobnější šanci na úspěch a o mnoho zdravější klientskou základnu tvořenou klienty, kteří nepožadují nereálné služby, uvažují střízlivě a jsou si existujících limitů vědomi.