Sdílení sítí šetří investiční výdaje, klíčovou růstovou oblastí zůstávají mobilní data

Operátor O2 dnes oznámil své finanční a provozní výsledky za první pololetí 2014.

Konsolidované provozní výnosy dosáhly hodnoty 21,8 mld. Kč, OIBDA se meziročně snížila o 12 %. Ve výsledcích se významně odráží zhoršující se podmínky podnikání v oblasti telekomunikací, dlouhodobá stagnace ekonomiky i tlak na pokles cen spolu s regulací ze strany Evropské unie.

Na neomezené tarify už přešli všichni smluvní rezidentní zákazníci, výrazně vzrostl zájem o digitální televizi O2TV. I nadále pokračuje pokrývání České republiky nejrychlejší mobilní sítí 4G LTE, do konce roku plánuje O2 pokrýt 90 % obyvatel Česka vysokorychlostním mobilním internetem . Mobilní datové služby zůstávají klíčovou růstovou oblastí v mobilním segmentu.

Přehled provozních výsledků

Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 30. červnu 2014 výše 5 060 tisíc, počet zákazníků smluvních služeb se meziročně zvýšil o 2,5 % na 3 253 tisíc. V oblasti předplacených služeb došlo k meziročnímu poklesu o 5,3 % na 1 807 tisíc zákazníků – nejčastějším důvodem odchodu byla změna na jeden z tarifů FREE nebo přechod k virtuálnímu operátorovi.

Na tarify FREE už přešli všichni rezidentní zákazníci smluvních služeb. Díky neomezenému volání roste i nadále celkový mobilní hlasový provoz. V prvním pololetí se objem volání meziročně zvýšil o 11,9 %, na 5 744 miliony minut.

Počet zákazníků, kteří preferují chytré telefony, rovněž rok od roku stoupá. Dokládají to i prodejní statistiky O2, ze kterých vyplývá, že sedm z deseti prodaných telefonů spadá do kategorie smartphone. Jejich podíl v síti O2 se tak meziročně zvýšil o dalších 7,7 procentních bodů na 38 %.

I nadále roste zájem o digitální televizi O2TV. Počet jejich zákazníků překročil v červnu hranici 171 tisíc. Za zvýšenou poptávkou stojí i nově zavedená služba O2TV Go, prostřednictvím které získali zákazníci přístup k 20 živým kanálům. Ty mohou sledovat online kdykoli a kdekoli na svých mobilních telefonech nebo tabletech. Aplikace O2TV Go je k dispozici pro zařízení s operačními systémy Android a iOS a doposud si ji stáhlo více než 100 tisíc zákazníků.

Mohlo by Vás zajímat:  O2 představuje internetovou samoobsluhu Moje O2 jako aplikaci pro chytré telefony

Celkový počet přípojek xDSL dosáhl k 30. červnu výše 914 tisíc. Ke stejnému datu využívalo technologii VDSL více než 391 tis. zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 26,2 %.

V květnu 2014 podepsaly společnosti O2 a T-Mobile smlouvu o sdílení mobilních sítí čtvrté generace (4G LTE). Díky této spolupráci bude možné doručit kvalitní služby vysokorychlostního internetu na většinu území České republiky, a to v dřívějším termínu, než stanovují podmínky aukce. Oběma operátorům navíc přinese významné úspory, které umožní další investice do provozovaných sítí a nabízených služeb.

Přehled finančních výsledků

Celkové konsolidované provozní výnosy za první pololetí roku 2014 klesly meziročně o 8,9 % na 21 773 mil. Kč. Provozní výnosy bez zahrnutí vlivu nižších propojovacích poplatků, které nemají přímý dopad na provozní zisk, klesly meziročně o 6,1 %.

Provozní zisk OIBDA klesl v prvním pololetí roku 2014 meziročně o 12 % a dosáhl výše 7 581 mil. Kč

Konsolidované investice dosáhly v prvním pololetí 2014 výše 5 546 mil. Kč. Tato částka v sobě zahrnuje i akviziční náklady spojené s nákupem licencí k LTE kmitočtům. Výše investic bez zahrnutí této částky dosáhla 1 637 mil. Kč.

Jednou z klíčových růstových oblastí zůstává i nadále O2 Slovakia. Celkový počet zákazníků na Slovensku dosáhl 1 608 tisíc a vykázal tak meziroční růst o 12,6 %. Celkové provozní výnosy dosáhly výše 103 mil. EUR.Provozní zisk OIBDA vzrostl meziročně o 8,3 % na 34 mil. EUR.

 

KLÍČOVÉ FINANČNÍ A PROVOZNÍ UKAZATELE

Finanční ukazatele skupiny

Finanční ukazatele H1 2014 H1 2013 Meziroční změna
Provozní výnosy 21 773 mil. Kč 23 905 mil. Kč -8,9 %
Provozní náklady 14 178 mil. Kč 15 307 mil. Kč -7,4 %
OIBDA 7 581 mil. Kč 8 615 mil. Kč -12,0 %
OIBDA marže 34,8 % 36,0 % – 1,2 p.b.
Mohlo by Vás zajímat:  Část telefonních budek slouží zákazníkům jen díky reklamě

Provozní ukazatele – Česká republika

Počet zákazníků mobilních služeb H1 2014 H1 2013 Meziroční změna
Tarifní zákazníci 3 253 tis. 3 173 tis. + 2,5 %
Zákazníci s předplacenou kartou 1 807 tis. 1 909 tis. – 5,3 %
Celkem 5 060 tis. 5 082 tis. – 0,4 %
Chytré telefony H1 2014 H1 2013 Meziroční změna
Podíl chytrých telefonů v síti O2 38,1 % 30,4 % + 7,7 p.b.